Sun, Nov 18, 2012 - Page 3 News List

Commentators warn of Chinese influence on media

By Lee Yu-hsin and Stacy Hsu  /  Staff reporter, with Staff writer

An employee of Taiwan’s Next Media walks past anti-sale banners during a demonstration outside the company’s offices in Taipei yesterday. Workers oppose the planned sale of Hong Kong-based Next Media’s Taiwan units to three Taiwanese businessmen.

Photo Sam Yeh, AFP

Cheng Hung-yi (鄭弘儀), the former host of popular political television program the Talking Show (大話新聞), yesterday raised concerns over the drastic changes in and sinicization of Taiwan’s media environment, which he said could jeopardize the nation’s freedom of the press.

The talk show was suspended in May by SET-TV, allegedly due to its pro-localization stance and harsh criticisms of China.

“Recent changes in Taiwan’s media environment have been unsettling, particularly the stifling of pro-localization voices and apparent leaning toward Chinese government mouthpieces, such as the People’s Daily, Xinhua news agency and the China Central Television,” Cheng said.

Cheng said these changes could be seen in the growing domination of pro-China rhetoric in Taiwan’s printed outlets, as well as the Taiwanese media’s staying mum on China-related issues.

“People could see this China favoritism in local [Taiwanese] newspapers each day during the Chinese Communist Party’s 18th Party Congress,” Cheng added.

Cheng made the remark on the sidelines of the launch of political commentator Chung Nien-huang’s (鍾年晃) new book, My Talking Life (我的大話人生), yesterday in Taipei. Chung was a regular guest on the Talking Show.

The event was also attended by Ellen Huang (黃越綏), a former national policy adviser to former president Chen Shui-bian (陳水扁), and the director of the Democratic Progressive Party’s Democracy Academy, Ho Po-wen (何博文).

Chung said Chinese influence had permeated the operations of the talk show long before it was suspended.

In his new book, he revealed that the management of SET-TV had gradually put restrictions on the talk show, which used to trumpet its pro-localization stance.

“At first, the head of the TV station, citing his business ties with Chinese firms, asked the program to tone down its criticisms of China. Then, the show was forbidden from making any reference to issues pertaining to Tibet, the 1989 Tiananmen Square Massacre and Falun Gong,” Chung said.

“The interference culminated with the program’s permanent suspension in May,” Chung said, adding that the fall of the Talking Show was only the tip of the iceberg.

“Chinese capital is now sinking its claws into more Taiwan-based television stations, manipulating their operations and risking the freedom of the press that Taiwanese pride themselves on,” he said.

Chung, a former journalist who used to work for the Chinese--language Apple Daily, said the impact of increasing Chinese capital in Taiwanese media was starting to be felt, giving as an example a proprietor of a China-based media outlet he met three months ago who said he only read the Chinese-language Liberty Times (Taipei Times’ sister paper) because “other Taiwanese papers were not much different from [China’s] People’s Daily.”

“What the Taking Show faced is similar to what the country as a whole is facing, and we are doomed to be swallowed and shut down by China, regardless of how good the quality of our media is,” Chung said.

This story has been viewed 3975 times.

Comments will be moderated. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned.

TOP top