Sun, Jul 22, 2007 - Page 6 News List

Russian diplomat condemns journal

FOREIGN AFFAIRS An influential journal of international relations was accused of censorship by the Russian foreign minister, whose article criticized US foreign policy


Russian Foreign Minister Sergey Lavrov has pulled an article he submitted to Foreign Affairs magazine, the influential journal of international relations, saying the editors there changed his writing to the point of censorship, an accusation the magazine denies.

In a bristling statement on Thursday, coming after a week of heightened tension with the West on a range of matters -- including the Kremlin's decision to suspend its participation in a treaty limiting conventional forces in Europe -- the Russian Foreign Ministry condemned the magazine for editing that verged on "the worst features of the Soviet censorship."

"As a result of the excruciating and sluggish exchanges with the editors, the likes of which could only be found in diplomatic history, it was decided to give up trying to place Sergey Lavrov's article in Foreign Affairs," the Russian statement said.

Lavrov's article, called "Containing Russia: Back to the Future," had been submitted in May for publication in the September and October issue, the Russians said. The magazine regularly carries articles written by foreign leaders.

Lavrov's essay, posted this week on the Foreign Ministry's Web site, broadly criticized American foreign policy on Iraq and other issues. It also protested what Lavrov described as a backlash in the West against Russia's efforts to assume a larger role in world affairs, a theme often repeated in Moscow these days and sometimes described here as an effort to counterbalance the US' global power.

"It is one thing to respect American culture and civilization; it is another to embrace Americo-centrism," Lavrov wrote. He had been motivated to write for the magazine to articulate Russia's positions on current issues and "ensure a positive development of US-Russian relations," the statement said.

Editors at the New York-based magazine said they had been blindsided by the decision to pull the article. James Hoge, the editor, said in a telephone interview that he had edited the story for clarity and to eliminate redundancies.

Hoge claims the changes in the 4,000-word essay had all been previously approved by Russian officials -- some of whom had even complimented him on the editing -- with the exception of the wording of a subtitle. The Russian ministry statement contended that editors wanted to subtitle the article "averting a new Cold War," or "a conflict between Russia and America."

Lavrov, the statement said, had objected to the use of the phrase "Cold War" because "in Moscow we assume that no new Cold War" is possible today.

Hoge said Lavrov had been asked to add a subtitle because all articles in the magazine carry a subtitle, but that he had never insisted on mentioning the Cold War. To be helpful, Hoge said, he had suggested several subtitles, but made clear the wording would be up to Lavrov.

Awaiting a reply from the Russian foreign minister, the magazine delayed delivery of the issue to the printers, he said, only to learn Monday that the Russians would pull the essay entirely.

"The unfortunate assertions emanating from the Russian foreign minister's office regarding Foreign Affairs are utterly erroneous," Hoge said.

Surprise announcements have become hallmarks of the government of President Vladimir Putin, projecting a muscular, confident posturing on a range of issues. In the past seven days, beyond pulling out of a major arms control treaty in retaliation for US plans to deploy a missile shield in Europe, Russia expelled four British diplomats in a confrontation over the poisoning of a former KGB agent in London.

This story has been viewed 2614 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top