Sat, Apr 12, 2014 - Page 12 News List

This week in Taiwan’s History

April 6 ~ April 10

By Tang Hsiang-yi  /  Staff reporter with CNA


Ties broken with Dahomey, established with Tonga

April 8, 1965: Taiwan severs diplomatic links with the Republic of Dahomey (present-day People’s Republic of Benin), as the African country recognizes Beijing, ending a three-year relationship with Taiwan. However, ties were resumed in April 1966 when Dahomey became the first country to switch recognition from China to Taiwan. Nonetheless, Dahomey restored ties with China in 1972.

April 10, 1972: Taiwan announces the establishment of diplomatic ties with the Kingdom of Tonga. Relations broke off in 1998 as the south Pacific country switched recognition to China. Tonga currently doesn’t maintain any representation in Taiwan.

Taiwan, US agree to establish fund

April 9, 1965: Taiwan and the US conclude an accord to establish a Sino-American Fund for Economic and Social Development (中美經濟社會發展基金). The fund aims to support Taiwan’s development after the termination of US economic aid on June 30 of the same year. American financial aid to Taiwan began in 1949. According to Executive Yuan statistics, Taiwan received US$1.48 billion from the US during that time, greatly improving the nation’s agricultural and industrial growth.

Taiwan Relations Act signed

April 10, 1979: The Taiwan Relations Act (台灣關係法) is signed by US President Jimmy Carter, guiding the conduct of unofficial US relations with Taiwan following the break in diplomatic ties between the two countries. Under the act, the American Institute in Taiwan becomes the de facto embassy. The act potentially requires the US to provide Taiwan with defensive weapons and to intervene militarily if China attacks or invades Taiwan.

In recent developments, the US House of Representatives passed a bill on Wednesday to authorize the sale of four decommissioned Oliver Hazard Perry-class guided missile frigates to Taiwan.


Vice president claims victory in civil suit

April 10, 2002: The Taipei District Court rules in favor of then-Vice President Annette Lu (呂秀蓮), who sued The Journalist (新新聞) magazine over a story that claimed she spread a rumor the then-president Chen Shui-bian (陳水扁) was having an affair with one of his female staffers. The magazine alleged that Lu spread the rumor to unseat Chen.

The court orders the magazine’s editor in chief Yang Chao (楊照) to clarify that Lu didn’t call him to spread the rumor. The magazine appealed the case twice. In October 2004, the Taiwan High Court ruled that the magazine must apologize to Lu. According to an Apple Daily report, however, Lu herself ended up paying for the half-page apology in a local Chinese-language daily in September 2009.

Court rules on compensation for wrongful conviction

April 10, 2013: The Supreme Court rules on the amount of compensation for the wrongful conviction of Su Chien-ho (蘇建和), Liu Bing-lang (劉秉郎) and Chuang Lin-hsun (莊林勳) — also known as the Hsichih Trio — to be NT$15.84 million. The trio were arrested in 1991 on murder charges. They were convicted of murder and sentenced to death, but were also found not guilty in several retrials. The Taiwan High Court closed the case in 2012, in accordance with the Fair and Speedy Criminal Trials Act (刑事妥速審判法), which was passed by the legislature in 2010 and disallows judges and courts to retry cases indefinitely.


Freedom fighter commits suicide

This story has been viewed 3990 times.

Comments will be moderated. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned.

TOP top