Thu, Oct 22, 2009 - Page 3 News List

Su rejects press freedom assessment

CREDIBILITY The Executive Yuan spokesman said that the government could not accept Reporters Without Borders’ statement that it had interfered with press freedom

By Flora Wang and Jenny W. Hsu  /  STAFF REPORTERS

Democratic Progressive Party legislators Chen Ting-fei, Yeh Yi-jin and Kuan Bi-ling, left to right, hold a press conference in Taipei yesterday to criticize the Government Information Office after Taiwan slipped 23 places in annual press freedom rankings published by Reporters Without Borders.


Executive Yuan Spokesman Su Jun-pin (蘇俊賓) yesterday continued to protest against the nation’s poor press freedom ranking by Reporters Without Borders (RSF), saying that the review was “unacceptable.”

“We cannot accept [the organization’s] criticism that the government interfered with freedom of the press,” Su told reporters at the Executive Yuan.

“Members of the [Taiwanese media] can tell that none of the media outlets have been pressured for criticizing or questioning the government,” Su said.

The spokesman said the government’s determination to protect press freedom in the nation ­remained unchanged.

The comments came after RSF’s latest press freedom ranking released on Tuesday.

Taiwan’s press freedom ranking slipped 23 spots to 59th place in the RSF’s report this year from 36th place last year.

Developing countries such as Mali and Haiti ranked higher than Taiwan.

This is the second drop in Taiwan’s press freedom rank since the Chinese Nationalist Party (KMT) regained power in May last year.

“The new ruling party in Taiwan tried to interfere in state and ­privately-owned media, while violence by certain activists further undermined press freedom,” RSF said on its Web site.

In May, the US-based Freedom House ranked Taiwan 43rd in its global survey, a drop of 11 spots from a year earlier, saying “media in Taiwan faced assault and growing government pressure.”

When asked for comment, KMT caucus secretary-general Lu Hsueh-chang (呂學樟) dismissed the significance of RSF’s evaluation, saying that it could only serve as a reference to the government at best. Lu said freedom of the press in Taiwan had been abused, adding that he hoped representatives from the RSF could visit Taiwan to gain a better understanding of Taiwan’s press freedom.

KMT Legislator Wu Yu-sheng (吳育昇) questioned whether RSF was politically biased.

The Democratic Progressive Party (DPP) caucus, meanwhile, yesterday accused the KMT administration of ruining the country’s journalistic credibility and said the government’s control over the media must stop immediately before Taiwan’s hard-won democracy is sabotaged.

Speaking at a press conference, DPP Lawmaker Yeh Yi-jin (葉宜津) lambasted the Government Information Office (GIO), saying sources show the GIO is planning to augment its control over the media by amending three laws on radio, cable television and satellite broadcasting.

The amendments would require all radio and television stations to re-apply for a broadcasting license every six years while the current law only requires the license to be renewed every six years, she said.

“We ask the GIO not to use ­Taiwan’s democracy as an excuse to influence the media. Changing the policy from renewal to reapplication is just a disguise for the government to extend its control over the media,” said Yeh, adding that such an amendment sends a message that only “obedient” media outlets would have a chance to survive.

Yeh also called GIO Chief Su Jun-pin a “liar” for his strong denial of the allegation.

“Don’t try to smart mouth us. Which media company hasn’t received a so-called ‘call of concern’ from the government?” she said.

Another DPP lawmaker, Kuan Bi-ling (管碧玲), also joined in the criticism, saying she was a victim of censorship when appearing on a political talk show. Kuan said she was asked by the station’s upper management to halt the discussion when she mentioned that the father-in-law of Vice Premier Eric Chu (朱立倫) had made a windfall in the stock market.

This story has been viewed 3681 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top