Thu, Dec 08, 2011 - Page 1 News List

Protests, what protests — Russia TV ignores rallies


Russian state-run television news channels yesterday turned a blind eye to the post-election protests in Moscow and other cities, leaving Internet sites as the only source of blow-by-blow coverage.

On Tuesday evening, as police arrested at least 300 people in a central Moscow square, the country’s main news show turned to Angelina Jolie’s directorial debut and a Russian woman arrested abroad for faking a US$100 bill.

State rolling news channel Rossiya 24 even covered reindeer tagging in the remote northern Yamala region.

Neither made any mention of opposition supporters holding the second mass rally in two days contesting the results of parliamentary polls, marked by riot police detaining at least 300 people, according to police.

State-controlled Channel One’s newsreader Yekaterina Andreyeva did cover rallies in Moscow, but only an official one held by pro-Kremlin youth groups.

“I can’t remember a more total news blackout in recent times,” television reviewer Arina Borodina told Kommersant FM radio station.

The radio station’s political correspondent, Stanislav Kucher, angrily denounced journalists at state channels in remarks on the station’s Web site.

“You are hiding information from millions of people,” he told them. “In these days you are disgracing yourselves and your profession.”

Yesterday, Channel One continued to ignore the story.

Its noon show led with an airplane that overshot a runway as it landed. No one was injured.

It also showed Russian Prime Minister Vladimir Putin discussing plans to extend Moscow’s Pushkin Museum and an item on radioactive Japanese baby food.

A major source of coverage was from new and independent Internet television channel Dozhd (Rain). It had a correspondent at the scene from the start of the protest and ran live footage.

“Five riot police are just grabbing a single person, dragging and shoving him in,” reporter Karine Orlova said by phone to the studio. “They just seem to have an order to detain a certain number of people.”

She also visited one of the same official United Russia rallies that Channel One had touched on, but had a very different take on it.

“There’s very few people,” she said. “They were bussed in from Smolensk and Bryansk ... they really have no idea what they’re doing here.”

This story has been viewed 2467 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top