Home / World Business
Sat, Nov 19, 2005 - Page 12 News List

Media baron charged with fraud

HOLLINGER An arrest warrant has been issued for Conrad Black on charges that he cheated on taxes and looted millions from the company to finance his lavish lifestyle

AP , CHICAGO, ILLINOIS

Conrad Black, who once controlled the Hollinger International media empire, was charged with three other executives with looting millions of dollars from the company, cheating on taxes and dipping into corporate coffers to finance his lavish lifestyle.

"What has gone on here is the grossest abuse by directors and insiders," US Attorney Patrick Fitzgerald said in unveiling the 11-count indictment.

An arrest warrant was issued for the 61-year-old Black, a former Canadian citizen who is now a member of the British House of Lords. Fitzgerald said that if he fails to appear before Judge Amy St. Eve to answer the charges the government will seek to have him extradited.

Hollinger International Inc owns the Chicago Sun-Times and other publications in the US and Canada and formerly controlled the Daily Telegraph of London and the Jerusalem Post.

The indictment charged that Hollinger International's US$2.1 billion sale of several hundred US and Canadian publishing properties was rife with fraud.

Black's attorney, Edward Greenspan, said in a statement that Black is confident he will be found innocent "if given a full and fair opportunity to defend himself."

"Conrad Black asserts his innocence without qualification with respect to each and every one of the charges set forth in the indictment," Greenspan said.

"It will be shown that he has, at all times, acted within the law," he said.

Molly Morse, a spokeswoman for Hollinger International, said the company had no comment on Thursday's indictments. Hollinger Inc, the Toronto-based holding company that has voting control over Hollinger International, also declined comment.

The indictment follows by two months former Sun-Times publisher David Radler's guilty plea to charges of taking part in a scheme to siphon off US$32 million in proceeds from the sale of newspaper properties in the US and Canada through bogus contracts with purchasers.

Radler has agreed to cooperate in the government's ongoing investigation.

Black was also charged with defrauding Hollinger through bogus noncompete agreements.

The indictment said he used a similar bogus agreement to siphon US$51.8 million out of Hollinger International's multi-billion-dollar sale of assets in 2000 to CanWestGlobal Communications Corp.

In addition, the indictment said that Black used company cash to bankroll a lifestyle that included Park Avenue apartments in New York and a vacation in Bora Bora in French Polynesia.

It said Black and his wife used a corporate jet to fly to Bora Bora in July 2001 and remained there for a week. When company auditors asked him to reimburse them for the travel, he told them "no such outcome is acceptable," the indictment said.

He said he used US$42,000 in Hollinger International funds to pay for a US$62,000 surprise birthday party for his wife in December 2000 at a New York restaurant, La Grenouille. The tab included 80 dinners at US$195 each and US$13,935 for champagne and other wine.

According to the indictment another defendant, John "Jack" Boultbee, 62, of Toronto swindled Hollinger International out of millions of dollars by having the company pay for the renovation of one Park Avenue apartment for Black's servants and buying another Park Avenue apartment from the company at far below the fair price.

Besides Black and Boultbee, those charged are Peter Atkinson, 58, a Canadian attorney, and Mark Kipnis, 58, who served as secretary to Hollinger International's board of directors when the board was approving some of the agreements.

This story has been viewed 2319 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top