Mon, Jun 04, 2018 - Page 4 News List

Cambodia media increasingly under Chinese influence


North Korean leader Kim Jong-un, second left, meets Russian Minister of Foreign Affairs Sergei Lavrov, second right, and a Russian delegation in Pyongyang on Friday.

Photo: AFP

As Cambodia’s once-robust media freedom comes under attack, Chinese-linked outlets have found new footing ahead of next month’s general elections, pushing the country’s media toward an authoritarian model — and bolstering Cambodian Prime Minister Hun Sen’s tight grip on power.

Critical coverage is increasingly drowned out by gushing pro-government tirades and pro-Beijing content as China extends its influence beyond business into Cambodia’s media.

At the forefront of this shift is government-friendly Web site Fresh News. The owner Lim Chea Vutha, wearing a crisp suit and sporting a flashy ring, welcomes Beijing’s support with open arms, namely in the form of sponsored trips to China.

“As a Cambodian citizen, I declare that I support China, I support Chinese investment in Cambodia,” Lim Chea Vutha, 38, said in the company’s modern newsroom as dozens of young reporters huddled over computers nearby.

Several of his employees have been treated to reporting trips on Beijing’s dime, and he traveled there in early June last year, he said.

In February, he launched a Chinese-language edition, which brims with articles hailing the Cambodian government’s achievements and Chinese state media coverage.

His sentiment reflects the country’s love affair with its communist neighbor, which last year floated US$1.4 billion in approved foreign direct investment as part of its massive Belt and Road Initiative — double the previous year’s amount and outspending all other countries.

Chinese loans have relieved Hun Sen of reliance on the Western aid that pushed Cambodia’s democratization after the Khmer Rouge’s brutal reign ended in 1979.

That has given Hun Sen, who has been in office for 33 years, room to choke independent media that he was once under pressure to permit, smoothing the path to election victory on July 29.

The unravelling has paralleled a crackdown on the opposition Cambodian National Rescue Party, which was dissolved in November last year, prompting Western countries to pull funding for the vote.

The combative Cambodia Daily closed in September last year under the weight of a massive tax bill believed to be politically motivated, while US-backed Radio Free Asia was shuttered and two of its reporters arrested two months later.

That left only the Phnom Penh Post, which spiraled into mayhem after a Malaysian investor — whose PR firm has worked for the government — bought the newspaper in April.

What remains are almost solely government-friendly outlets, many owned by Hun Sen’s cronies and relatives.

Although far from Beijing’s sophisticated control of information, Cambodia’s media landscape is starting to echo China’s, said Reporters Without Borders (RSF), which defines the model as media used to promote government aims and development.

“It’s going to be journalism with Chinese characteristics,” RSF East Asia head Cedric Alviani said.

Government officials have in some cases openly praised the way Chinese media operate, Western diplomat in Cambodia said.

It is an unexpected turn for a country once heralded as a beacon of media freedom in a region dogged by censorship.

Chinese influence also comes in the form of investment into state-run Cambodian media.

NiceTV debuted last year as a venture between the China-based NICE Culture Investment Group and the government, delivering news broadcasts and entertainment in Khmer from a studio inside the Cambodian Ministry of the Interior.

This story has been viewed 3562 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top