Thu, May 10, 2018 - Page 6 News List

Foreign journalists quit newspaper in Cambodia after sale

Reuters, PHNOM PENH

A man reads the Phnom Penh Post newspaper at a coffee shop in Phnom Penh on Tuesday.

Photo: Reuters

As many as 13 foreign journalists have resigned en masse from a Cambodian newspaper, the Phnom Penh Post, in protest at what they called editorial interference following its sale to a Malaysian businessman.

The sale of the English-

language newspaper, announced at the weekend, came amid increasing concern about a crackdown by long-serving Cambodian Prime Minister Hun Sen against his critics ahead of a general election set for July 29.

The resignations followed the announcement of the sale of the paper by Australian mining magnate Bill Clough, who has owned it since 2008, to Malaysian investor Sivakumar Ganapathy, whose public relations firm lists Hun Sen as a client.

The resignations of as many as 13 editors and reporters leave no foreign journalists at the paper, which has built a reputation for independent reporting that can be critical of the government on issues such as illegal logging and corruption.

“We did what we felt we had to do to maintain our journalistic integrity,” said Andrew Nachemson, one of the journalists who resigned.

“It was a difficult and very personal decision, and I wish all my Cambodian colleagues the best,” he said.

Ganapathy did not immediately respond to telephone calls from Reuters yesterday seeking comment.

Erin Handley, a sub-editor, said she was filled with admiration for the staff remaining at the paper.

“Can’t say how much admiration I have for Khmer reporters who are staying, despite everything,” Handley said on Twitter.

Representatives of Ganapathy on Monday ordered the removal from the newspaper’s Web site of an article critical of the sale, several reporters at the paper said.

The incident led to the firing of the editor-in-chief, Kay Kimsong, a Cambodian, after he refused to take down the article, Kimsong said.

In a statement on Monday, Ganapathy said the article was a “disgrace and an insult to the independence claim of the newspaper.”

International rights groups and journalism bodies have said they fear the sale of the paper, founded in 1992, could signal the end of independent media in Cambodia ahead of the July vote.

Another English-language paper, the Cambodia Daily, shut down last year after the government gave it a month to settle a US$6.3 million tax bill.

A third English-language paper, the Khmer Times, is owned by another Malaysian. It takes a pro-government stance.

This story has been viewed 1967 times.

Comments will be moderated. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned.

TOP top