Fri, Mar 30, 2012 - Page 5 News List

News Corp piracy claims not being probed: Australia

ASKED AND ANSWERED?NDS Group said that it had fought rivals’ accusations of piracy as part of a US court case that found the company to be innocent

AP, SYDNEY

Australian officials said yesterday they are not investigating a newspaper’s report that Rupert Murdoch’s embattled News Corp was involved in a piracy--promoting plot aimed at crippling its competitors.

News Limited, the Australian arm of News Corp, has denied the allegations contained in Wednesday’s report by the Australian Financial Review, which said the company used a secret security unit to sabotage competitors by encouraging piracy of its satellite TV rivals in the 1990s.

“If there is any evidence of that, then the Australian Financial Review should put it to the federal police, but we have not made a reference, the police have not received a reference,” Australian Minister for Broadband, Communications and the Digital Economy Stephen Conroy said yesterday, shooting down reports that the government had called for an investigation.

A federal police spokeswoman confirmed the agency had not launched a probe into the report.

The latest accusations against News Corp come amid a phone hacking scandal in Britain that led to the closure of the company’s News of the World tabloid newspaper.

The Financial Review — which is owned by Fairfax, News Limited’s main competitor in Australia — said in its report that a News Corp subsidiary called NDS Group set up a secret security unit in the 1990s to combat piracy against its own pay-TV companies. However, the paper said the group ended up encouraging hackers to pirate the programming of News Corp’s satellite TV competitors, costing those companies tens of millions of US dollars.

News Corp owns 25 percent of Foxtel, Australia’s largest pay-TV provider, which is currently looking to buy rival Austar.

The paper said it spent four years investigating the alleged scheme and had uncovered more than 14,000 internal e-mails that back up its claims.

NDS Group, which has faced similar piracy accusations in other countries rejected the story and said the same allegations had already been shot down by a US court.

“These allegations — most of which are 10 or more years old — were the subject of a long-running court case in the United States which concluded with NDS being totally vindicated of all allegations of piracy and its accuser having to pay almost US$19 [million] in costs,” the company said in a statement.

Earlier this week, a BBC documentary made similar accusations against NDS, saying a consultant was paid to publish access codes for News Corp’s British rival ITV Digital, which would allow users to watch the content for free. NDS has also denied those claims.

In a statement, News Corp president Chase Carey called the BBC’s accusations “unfair and baseless.”

This story has been viewed 991 times.
TOP top