Wed, Dec 07, 2011 - Page 5 News List

HK station fined for false report on Jiang’s death

‘TOTALLY IRRESONSIBLE’:A probe found that a senior executive ordered the news department to report on the death, even though it could not be confirmed

AP, HONG KONG

Hong Kong’s broadcasting regulator slapped a TV station with a record fine following an investigation into a false news report on the death of former Chinese president Jiang Zemin (江澤民).

The Hong Kong Broadcasting Authority said on Monday that broadcaster ATV should be fined HK$300,000 (US$38,600) for failing to verify the accuracy of the July 6 report, which drew 45 complaints, and not acting quickly enough to retract it.

ATV broadcast its report amid a flurry of speculation that Jiang had died or was close to death, fueled by his failure to appear a celebration of the 90th anniversary of the Chinese Communist Party’s founding.

In response, Xinhua news agency published a brief report the next day quoting what it called authoritative sources as saying the reports were “pure rumor.”

Four hours later, ATV retracted the story and apologized to its audience, Jiang and his family.

The watchdog’s report lambasted the station’s management for being “totally irresponsible” in replying to its inquiries.

The probe found that a senior executive told the news department’s two top executives he had “received reliable information” about Jiang’s death and ordered them to report it on the evening news.

However, the news executives, who have since resigned, were reluctant because they could not confirm it themselves.

The investigation did not look into who the source was.

Jiang led China for a dozen years until handing power to Chinese President Hu Jintao (胡錦濤) in 2002.

Rumors about his health were suppressed in mainland China, but widely reported in Hong Kong, which enjoys -Western-style civil liberties, including freedom of speech.

This story has been viewed 1295 times.
TOP top