Mon, Oct 25, 2010 - Page 5 News List

Iran pays Karzai’s chief of staff: report


Afghan President Hamid Karzai’s chief of staff, Umar Daudzai, has been receiving regular cash payment from Iran, which is trying to expand its interests in the Afghan presidential palace, the New York Times reported late on Saturday.

Citing unnamed Afghan and Western officials in Kabul, the newspaper said Iran had been using its influence to help drive a wedge between the Afghans and their US and NATO allies.

The payments, which officials say total millions of dollars, go into a secret fund that Daudzai and Karzai have used to pay Afghan lawmakers, tribal elders and even Taliban commanders to secure their loyalty, the report said.

“It’s basically a presidential slush fund,” one Western official is quoted by the paper as saying. “Daudzai’s mission is to advance Iranian interests.”

Daudzai and Karzai have both declined to respond to written questions about their relationship with Iran, the paper said, adding that an aide to Daudzai had dismissed the allegations as “rubbish.”

Iranian Ambassador to Afghanistan Feda Hussein Maliki also declined to answer questions, the paper said. However, a spokesman for Maliki called the allegations “devilish gossip by the West and foreign media.”

The New York Times cites -unnamed officials as saying that the Iranian payments are intended to secure the allegiance of Daudzai, a former ambassador to Iran, who consistently advocates an anti-Western line to Karzai and briefs Karzai every morning.

In August, when Karzai wrapped up an official visit to Iran, Maliki brought to the presidential plane a large plastic bag filled with wads of euro bills and handed it to Daudzai, according to the report.

“This is the Iranian money,” the paper quotes an Afghan official as saying. “Many of us noticed this.”

This story has been viewed 981 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top