Thu, Apr 17, 2014 - Page 9 News List

Fact-checking journalism gains momentum

By Rob Lever  /  AFP, WASHINGTON

Illustration: Mountain People

The facts are the focus as part of a trend in journalism spreading from the US to many places around the world.

Journalists have always faced up to facts, but a new wave of fact-checking journalism has gained prominence in the past decade to counter misleading or outrageous claims of political figures.

Notable among these are, and PolitiFact, which won a Pulitzer Prize in 2009.

Following the notoriety in the US, similar fact-checking news organizations have sprung up on every continent, gaining attention in places ranging from Egypt to Australia, Chile and France, according to a Duke University study.

The study led by Bill Adair, a Duke faculty member who was a founder of PolitiFact at the Tampa Bay Times, identified 59 fact-checking groups globally, of which more than 15 are in the US.

“It really surprised me how much fact-checking is going on around the world,” Adair said.

“I had no idea there was this much, particularly in places such as Eastern Europe. These sites are using fact-checking and are holding politicians accountable for their promises. It’s really become a strong movement in journalism,” he said.

Recognizing the growth, the Poynter Institute journalism school has organized the first global fact-checking summit, to be held in June in London.

“Fact-checking is quickly becoming an important new form of accountability journalism,” Poynter president Tim Franklin said.

“Poynter will play a leading role to help journalists do their best work and foster the growth of fact-checking, which is vital to democracies around the world,” he said.

A watershed moment for fact-checking was the 2009 Pulitzer awarded to PolitiFact, which closely monitored claims made during the 2008 presidential race between then-US senator Barack Obama and US Senator John McCain.

PolitiFact used its “Truth-O-Meter,” which sought to assess the veracity of claims by both candidates and others.

For example, the site labeled as false claims that Obama was born outside the US, but also took him to task for misstating facts such as declaring that the US government spends less on energy research than the pet industry on its products.

Other fact-checkers use their own symbols — the Washington Post assigns up to four “Pinocchios” for false or misleading statements.

FactCheckEU assigns ratings such as “rather daft” and “insane whopper,” such as one from Italian activist Beppe Grillo that a third of the EU budget was for translations.

AfricaCheck, a regional service supported by the AFP Foundation and the Omidyar Network, has assessed claims of land reform in South Africa and economic data from Nigeria, as well as pointed to a lack of evidence in claims that some cities were the “rape capital of the world.”

Fact-checking Web sites often emerge from projects and newspapers or other media organizations, and in most cases are subsidized either by the news organization or outside funding.

“It is a vital public service but it is not profitable,” Adair said.

Fact-checking is not immune from the controversies surrounding all kinds of journalism.

Nobel laureate economist Paul Krugman, who has seen some of his claims questioned by fact-checkers like PolitiFact, has been a vocal critic.

“The people at PolitiFact are terrified of being considered partisan if they acknowledge the clear fact that there’s a lot more lying on one side of the political divide than on the other,” Krugman wrote in 2011. “So they’ve bent over backward to appear ‘balanced’ — and in the process made themselves useless and irrelevant.”

This story has been viewed 2510 times.

Comments will be moderated. Keep comments relevant to the article. Remarks containing abusive and obscene language, personal attacks of any kind or promotion will be removed and the user banned. Final decision will be at the discretion of the Taipei Times.

TOP top